Zdziwił mnie fakt, że nikt nie napisał recenzji na temat tej gry mimo, że ma już ona 8 lat. Naturalnie dziś jest czasami dostępna wyłącznie na rynku wtórnym, więc recenzja ta nie będzie spełniać roli obcowania potencjalnego nabywcy z tekstem dotyczącym głównego nurtu growej listy przebojów. Jest to raczej piśmienna ciekawostka, która dotrze do wąskiego grona ludzi lubujących się w wyłapywaniu planszowych ciekawostek. Dodatkowo Crows jest warta zapolowania. Przejdźmy więc do konkretów.
W pudełku Crows znajdziemy:
38 drewnianych znaczników kruków
53 płytki planszy
8 błyskotek w 4 kolorach
20 tokenów specjalnych
znacznik pierwszego gracza
4 znaczniki '+100pkt'
planszę punktacji
Płytki pobierane losowo z zakrytego stosu nie są tylko tłem rozgrywki, ale spełniają też swoje indywidualne role.
I tak: płytka z samym drzewem – położenie na niej błyskotki pozwala nam wziąć specjalny token.
Drzewo z krukami na gałęziach – kładziemy na niej wskazaną ilość drewnianych znaczników kruków.
Nagrobki – punktujemy w tym miejscu podwójnie.
Worek śmieci – zatrzymuje kruki lecące do błyskotki do następnej tury.
Świecące drobiazgi – działają magnetyzująco na kruki zwabiając je.
Kruki lecą zawsze w linii prostej do najbliższej błyskotki, nie mogą pokonywać przerw na swej trasie.
Same wspomniane wcześniej specjalne tokeny także urozmaicają rozgrywkę a to niwelując działanie nagrobków, a to rozleniwiając ptaki na danym drzewie lub pozwalając w dowolnym miejscu punktować podwójnie, a nawet przestawiać po 2 znaczniki ptactwa z miejsca na miejsce bardziej przez nas pożądane.
Wrażenia: Chyba dałem się już poznać jako osoba doceniająca klimat gier i doszukująca się takowego nawet w tzw. euro-sucharach. I tutaj moje synapsy zdecydowanie otrzymują spore ilości pozytywnych bodźców. Grafiki na płytkach oraz torze punktacji są dość oszczędne, ale przez to nabierające dozy ukrytej w mroku groteski, działającej na wyobraźnię. Połączenie tego z mechaniką gry logicznej tworzy arcyciekawą mieszankę. Same drewniane znaczniki kruków są w dwóch kształtach co potęguje wrażenie dbałości wydawcy o szczegóły. Sama rozgrywka potrafi być wymagająca. Mimo prostych zasad do których się stosujemy, czasami na początku swojej tury trzeba zastanowić się jak uprzykrzyć życie współgraczom zyskując jednocześnie chwilową przewagę taktyczną. Czasami dostawienie odpowiedniej płytki tworzy całkowicie inną kombinację sytuacyjną, co wzmaga emocje i podkreśli naszą błyskotliwość umysłu; )
Czy są tu jakieś wady? Mógłbym przyczepić się do elementu losowości w grze, ale po zastosowaniu jednej z alternatywnych zasad zawsze na początku tury dysponujemy dwoma płytkami na ręce, więc zawsze mamy wybór jak wpłyniemy na ciągle zmieniającą się sytuację na naszym cmentarzu, co znacząco niweluje ową losowość.
Podsumowanie: Zdaję sobie sprawę, że nabycie tej gry nie jest najłatwiejszym wyczynem, lecz aby być może zachęcić kogokolwiek z czytelników do podjęcia się tego, umieszczam link do przetłumaczonej przeze mnie instrukcji, co znacznie ułatwi pierwszą rozgrywkę : )
Ocena pionkowa to 5/6
Informacje o grze:
Wydawnictwo: Valley Games Inc.
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 45 minut
Wiek: 10+
Mechaniki w grze: Modular Board / Tile Placement
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz