wtorek, 3 kwietnia 2018

LISTY Z WHITECHAPEL: DROGI SZEFIE

http://pionkizkieszhttp://pionkizkieszonki.blogspot.com/2018/04/listy-z-whitechapel-drogi-szefie.html#moreonki.blogspot.com/2018/04/listy-z-whitechapel-drogi-szefie.html#more

O ile narzekałem na balans podstawowej wersji gry, o tyle sytuację reperuje nieco dodatek w postaci „Drogi Szefie”. Zakupiłem go od razu na fali osobistego hype-u względem następcy, czyli Tajemnicy Whitehall, chcąc przetestować wszystkie niuanse towarzysząca pierwowzorowi. Czy ów dodatek w swej cenie spełni oczekiwania potencjalnego nabywcy?



Bez zbędnego wdawania się w fabułę przypisaną tylko dla prawdziwej roli dodatku, skupię się na konkretach.W pudełku znajdziemy:
•  talię kart podejrzanych
•  talię kart policjantów
•  karty potencjalnych ofiar
•  poprawioną zasłonkę Kuby Rozpruwacza
•  figurki zastępujące drewniane pionki


Rolą otrzymanego zestawu jest wpływ na balans podstawowej rozgrywki. Dla mnie osobiście jako fanowi wczuwaniu się w klimat główną przynętą okazały się figurki, które bardzo spodobały mi się w następcy. Pomalowałem je nawet w celu podbicia przyszłych wrażeń, co widoczne jest już na zdjęciach. A okazały się one w swym działaniu dość nijakie. Generalnie mamy do czynienia z szeregiem elementów powiększających nam możliwości pilnej potrzeby zbalansowania rozgrywki podstawowej wersji gry zbyt łatwej dla Kuby.
Poprawiona zasłonka: teraz dzielnica Whitechapel podzielona jest na 6 obszarów, z oznakowaniem ich współrzędnych, co przydaje się w obsłudze kart – ale o tym za chwilę. Co jeszcze poprawiono? W lewym skrzydełku dodano grafikę ilości wykładanych co rundę białych znaczników nieszczęśnic (prawdziwe i blefy). Na tym różnice się kończą. Poniżej ujrzycie ich porównanie.


Ja więc działają nowe karty? W prosty sposób. W dodatku Kuba może opcjonalnie wylosować w ukryciu jedną z kart podejrzanych. Określają one w której części dzielnicy może mieć on swoją kryjówkę, w zależności od trudności (są tu ich 3 stopnie) ukazują w której części miasta nie może danej nocy dokonać morderstwa oraz jakie ma inne ograniczenia głównie w korzystaniu z ruchów specjalnych. Pochwała należy się tu za fajne opisy postaci na kartach, pozwalających nam na zagłębienie się w tajniki tamtejszego śledztwa. Kolejnym elementem są wprowadzone karty policjantów.  Pokrywają się kolorystycznie z żetonami z gry podstawowej. Nadają pewne role każdemu ze Śledczych, poszerzając każdemu wachlarz możliwości sprawczych. 
Same figurki są miłym dodatkiem. Co prawda pionki „nieszczęśnic” zawsze lądują na planszy jedynie na moment (na dobrą sprawę mogłyby w ogóle nie lądować na planszy, gdyż dlaczego nie poruszać od razu znacznikami potencjalnych morderstw?), ale to już wynik samej mechaniki gry, więc ciężko się tutaj czegoś doczepić. A niestety jest to kilka powodów do narzekań:
 Karty akcji Śledczych w naszym przypadku wymagały modyfikacji. Dopiero po ich zastosowaniu (posiłkując się zagadnieniami poruszanymi na forach BGG) balans naprawdę wzrósł w końcu dając mi odrobinę frajdy z kontrolowania sytuacji na planszy.

Karty podejrzanych częściowo są zabiegiem kosmetycznym w sztuczny sposób ograniczając pole manewru Rozpruwaczowi, co w połączeniu z zastosowaną standardową finezją poruszania się gracza kontrolującego Kubę nie przeszkadza mu tak bardzo. W dodatku pojawiają się też karty ofiar. One ułatwiają z kolei rolę Kubie nie dość, że modyfikują standardowe umiejscowienie pola morderstw, to dają mu dodatkowe przywileje w akcjach specjalnych.


Jak więc ocenić ten dodatek… cóż, za tak wysoką cenę uważam, że nie jest wart zakupu, chyba że jest się wielkim fanem tej gry). Samo pudełko (mimo, iż zawsze omijamy ten aspekt opisu) rozczarowało mnie swym rozmiarem w stosunku do ilości wymaganej dla zawartości, która po jednokrotnym wypakowaniu wylądowała w podstawowym pudełku z grą, a pudełko z dodatku zajmuje tylko regał pro forma. Karty są dobrze wykonane stylistycznie, pozostaje fakt, że połowa z nich pomaga Kubie przez co w Pionkowych rozgrywkach praktycznie nie opuszczają pudełka. Na dobrą sprawę znając same akcje wprowadzone do rozszerzenia w naszym wypadku (gdybym dodatkowo nie lubował się w malowaniu figurek) zakończyłoby się ręcznym sporządzeniem spisu opcjonalnych zasad z różnych forów i to całkiem za darmo. A zatem dodatku "Drogi Szefie" nie mogę ocenić na więcej, niż 2/6 i póki co częściej będę wracał do Tajemnicy Whitehall.

http://pionkizkieszonki.blogspot.com/p/pionkowy-system-ocen.html

Musiałem spędzić trochę czasu na „podkręceniu” kart Śledczych, a nie powinien zajmować się tym gracz, tylko sami twórcy. Gramy w następujący sposób: każda karta policjantów jest aktywna do momentu skorzystania z niej. W każdej turze muszę zaznaczyć jedną (korzystając, bądź nie z jej akcji, eliminując po kolei pulę tych nadal dostępnych). Po zaznaczeniu ostatniej karty - pula akcji odnawia się. Po prawej stronie jest też stworzona karta podpowiedzi dla grającego tym złym:)


Informacje o dodatku:
Wydawnictwo: Galakta
Liczba graczy: 2-6
Czas gry: 120 minut
Wiek: 13+
Mechaniki w grze: Memory/  Partnerships / Point to Point Movement / Secret Unit Deployment

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz